De betere bron voor het bedenken van berichten en blogs

Posted by on 21-04-2016 in Blog | 10 comments

Je zit er klaar voor. Je gaat een bericht maken voor op Facebook. En daarna een blog schrijven. Alleen…waar blijft de inspiratie?

Je tijdlijn stroomt vol met leuke, interessante en flauwe berichten van anderen, maar jij weet even niets te verzinnen.

 

Je hebt hier nu ook eigenlijk helemaal geen tijd voor.

Je surft wat rond. Fronst je wenkbrauwen.

5 minuten gaan voorbij.

10 minuten gaan voorbij.

en…oh, nu ben je alweer 15 minuten verder en nog niets opgeschoten. Je knalt er iets simpels uit om er van af te zijn.

En dat is precies wat je beter niet kunt doen!

Je voelt het dan ook knagen in je achterhoofd: Die sociale media!

 

Hoe kun je het handig aanpakken en met meer resultaat?

Blogartikelen en sociale media berichten wil je inzetten om je doelstellingen te ondersteunen. Het is niet genoeg dat je doelgroep je voorbij ziet komen op hun tijdlijn. Je wilt dat ze echt iets hebben aan je berichten en je blogs. Je wilt dat ze er naar uitkijken om wat van je te horen. Dat ze nadenken over wat jij ze te bieden hebt.

Een goede contentkalender helpt je om dit neer te zetten.

 

Wat is een contentkalender?

Simpel gezegd een tabel, bijvoorbeeld gemaakt in excell. Het geeft je overzicht op welk moment je welke berichten gaat plaatsen en op welk social media kanaal.

Meer dan een plan in de tijd helpt het je ook met het in kaart brengen van je doelstellingen. Vandaaruit is het makkelijker de thema’s te verzinnen waar je berichten en blogs over moeten gaan. En kun je een makkelijke vertaalslag maken naar goede, inhoudelijke, tot actie aanzettende content.

 

3 VEELGESTELDE VRAGEN OVER DE CONTENTKALENDER

 

1. Ik gebruik al een (online) agenda en heb al een to do lijst.

Komt dit er dan extra bij? Dat klinkt als veel om bij te moeten houden.

Antwoord:

Je gebruikt de contentkalender niet dagelijks.De contentkalender is ook geen vervanging van je agenda en / of je to do lijst. Eens in de maand tot eens in de drie maanden loop je door je contentkalender heen en maak je je planning. De taken die hier uit komen zet je vervolgens in je agenda dan wel je to do lijst. Omdat je precies weet wat je moet doen krijg je meer overzicht. Meer rust. En dat scheelt je tijd!

 

 

2. Ik heb nog geen vastomlijnde doelstellingen voor mijn bedrijf of organisatie.

Heb ik dan wel iets aan de contentkalender?

female-865110_1920Antwoord:
Ja! Soms heb je weleens een periode dat je niet precies weet welke kant je op gaat. Of wilt. Of er komt een groot project aan, maar het is nog te vroeg om dat aan de grote klok te hangen. Wat doe je dan in de tussentijd? De contentkalender heeft een speciale kolom die je als bron kunt gebruiken voor precies dat soort periodes. Geen specifieke doelstelling, wel online zichtbaar blijven.

 

3. Ik heb niet genoeg tijd om blogartikelen te schrijven en al die social media berichten te maken.

Ik heb wel genoeg te vertellen. Wat kan ik het beste doen?

Antwoord:

Wil je meer klanten trekken? Wil je meer verdienen? Dan zul je je social media promotie toch meer prioriteit moeten geven. Misschien kun je een deel van de werkzaamheden uitbesteden? Misschien kun je gaan samen werken met anderen? Zijn er zaken die je net iets slimmer zou kunnen aanpakken zodat ze je minder tijd kosten?

 

Tip bij vraag 3: Werk je bijvoorbeeld al vooruit? Het loont! Ik hoop dat deze contentkalender je kan inspireren om daarmee te beginnen als je dat nog niet doet. Trek er af en toe een uur voor uit en maak dan in 1x een bulk aan berichten. Met de contentkalender bij de hand kun je goed zien waar ze over moeten gaan en welke doelen ze moeten ondersteunen. Zet je berichten klaar, automatiseer waar mogelijk en je kunt een tijd vooruit.

 

Heb jij nog een vraag over de contentkalender? Stel hem door hieronder je reactie te typen in het comment gedeelte. Ik ben heel blij met vragen omdat ik daarmee het gebruik van de contentkalender nog makkelijker kan maken. Je helpt anderen dus ook met je vraag! 

 

Heb je de handleiding “in 10 stappen naar jouw optimale contentkalender” al gedownload? Zo niet, schrijf je hiernaast in en je ontvangt de link naar de handleiding gratis in je e-mail.

10 Comments

  1. Graag de content kalender

    • Hi Marc. Is het gelukt met downloaden van de PDF? Laat anders nog even weten.

  2. Ik schrijf wel blogs e.d. Maar nog niet op vaste tijden, dus ik ben benieuwd naar je contentkalender.

    • Hallo Anneke, Dan gaat het je zeker helpen om wat vastigheid te krijgen in je planning.

  3. Fijn dat je me herinnert aan de content-kalender Marjolein! Ik had er eerder van gehoord, maar tegenwoordig werk ik toch niet vooruit met blogs. Ik wil er even voor gaan zitten om te bedenken wat ik nu het handigst vind – vooruit werken met veel blogs in 1 keer schrijven, of 1x per week een blog schrijven.

    M’n Social Media berichten maak ik wel telkens een week vooruit, dat scheelt me inderdaad tijd en zorgen!

    • Goed om te horen Marianna. Soms is het inderdaad fijn om per week te schrijven. De contentkalender kan je dan helpen met het brainstormen en vooruit denken over je onderwerpen.

  4. Dank je wel voor je waardevolle blog, ik ga de contentkalender downloaden en zal je vertellen hoe het me beviel nadat ik er mee gewerkt heb
    Rozanne

    • Leuk! Ik hoor het graag!

  5. Mijn nieuwe blogs gaan tevens als hoofdstukken dienen voor het tweede deel van mijn boek. Hiervoor heb ik het nodige onderzoekswerk te verrichten. Heel leuk om te doen, maar het betekent ook dat ik hiervoor tijd nodig heb. Oftewel die schrijf ik niet even in een uurtje. Gelukkig kan ik terug grijpen op oude columns. Even als opfrisbeurt in een nieuwe jasje gieten en de klus is weer geklaard.

  6. Ik heb wel een lijstje waarin ik al mijn blogideeen noteer, om uit te putten op het moment dat ik mijn blogs schrijf. Een contentkalender lijkt me een superhandige tool om mijn blogs meer gestructureerd te plannen en aan laten sluiten op mijn doelen. Weer een mooie stap vooruit, dank je wel!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *