Doe jij dit 1-2-3’tje al, om meer rendement uit je blog te halen?

Posted by on 2-08-2016 in Blog | 2 comments

Je blogs lijken weinig aandacht te trekken. Je bent een ondernemer met verstand van zaken. Je schrijft blogs waarmee je je klanten echt helpt. Maar. Er komen te weinig lezers op af.

Je twijfelt.

Een zakelijk blog schrijven kost tijd. Tijd die je ook kunt gebruiken om e-mails te beantwoorden, om klanten te helpen, je workshops voor te bereiden. Als je blog zo weinig lezers trekt, moet je dan maar stoppen met zakelijk bloggen? Nee. Kans is groot dat je nog niet alles uit de kast hebt gehaald om lezers te trekken.

Hoe kun je er voor zorgen dat je meer rendement haalt uit je zakelijke blog? Dat je tijd goed besteed is? Dat je nieuwe klanten trekt? Kortom: dat je meer lezers krijgt?!

 

1. EEN PAKKENDE TITEL

Wat is het eerste dat mensen lezen van je blog? Precies. De titel. De titel moet zo pakkend zijn dat mensen door willen lezen.

Hoe kun je dat bereiken?

– stel een vraag (zoals ik in de titel van dit blog heb gedaan)

– maak nieuwsgierig

Untitled design(28)– doe een belofte (die je natuurlijk nakomt)

– vertel dat je ze iets wilt leren (begin bijvoorbeeld met het woordje: hoe…)

– gebruik getallen (3 tips voor…;5 manieren om…, etc.)

Meer inspiratie nodig? Kijk ook eens naar de titels in je favoriete tijdschrift of krant. Deze titels komen tot stand dankzij jarenlange oefening en ervaring met  het maken van pakkende titels om lezers te trekken. Daar kunnen we nog veel van leren.

 

2. PROMOTIE OP DE SOCIAL MEDIA

Nu je blog een pakkende titel heeft is het tijd te gaan promoten op de social media. Een heel eenvoudig klusje, dat teveel ondernemers overslaan. Dat is zonde, want ze laten een simpele manier om meer bezoekers naar hun website te trekken liggen.

Hieronder kort een aantal social media uitgelicht:

Twitter

Die pakkende titel voor je blog kun je zo op twitter zetten. Met een linkje naar je blog natuurlijk. Om de URL van de link in te korten gebruik ik zelf vaak Bitly. Op twitter heb je immers maar beperkte ruimte. Wil je de afbeelding uit je blog ook delen? Dan moet je die even apart uploaden.

Tweet je blog de komende dagen gerust nog een paar keer op andere tijden. Zet er een ander tekstje bij of een andere afbeelding en je bereikt een ander deel van je volgers.

Facebook

Verzin een leuk tekstje met daaronder de link naar je blog. Facebook pakt automatisch de belangrijkste foto uit je blog. In WordPress is dat de foto die je als Uitgelichte Afbeelding hebt ingesteld. Het is dus handig als deze 1200 x 628 pixels is. Als je een andere foto bij je bericht wilt dan kun je dat aanklikken. Als je je link een aantal keer wilt delen kun je dan ook elke keer een andere afbeelding gebruiken.

LinkedIn

Ook hier kun je een linkje plaatsen. Pas je tekst aan. Het publiek op Facebook heeft een andere pet op dan op LinkedIn. En deel je link in een aantal groepen – als dat wordt toegestaan door de eigenaar van de groep. Je wilt niet als spammer overkomen.

Pinterest

Pin je leukste of mooiste foto uit je blog en je hebt een verwijzing naar je blogartikel. Als je een tekstje op je foto hebt staan zal hij nog meer doorklikkers trekken. Als tekstje gebruik je bijvoorbeeld weer de titel van je blog.

Voor het eenvoudig plaatsen van tekst op een foto gebruik ik zelf vaak Canva.

Instagram

Zoals bij Pinterest gaat het hier ook vooral om de foto. Met of zonder tekst. Experimenteer wat het beste werkt voor jouw doelgroep. Zet onder de foto relevante hashtags of stel eens een vraag.

Note: Kies liever 1 of 2 social media kanalen en doe ze goed en regelmatig. In plaats van zoveel mogelijk kanalen allemaal “half”.

 

3. VERSTUUR EEN NIEUWSBRIEF

Vertel de mensen die op je e-mail lijst staan dat je weer een nieuw blog hebt geschreven. Dit kun je doen op grofweg twee manieren:

1. Je plaatst de tekst (en eventueel foto’s) van je blog integraal in je e-mail. Je doelgroep kan je hele blog dan dus lezen zonder te hoeven doorklikken naar je website.

2. Mijn voorkeur: zet een korte teaser, bijvoorbeeld de eerste 3 zinnen uit je blog, in je e-mail. En laat mensen doorklikken naar je website om de rest te lezen. Als ze eenmaal op je website zijn zullen ze namelijk eerder geneigd zijn nog even verder te kijken op de andere pagina’s van je website. En op de andere pagina’s geef jij natuurlijk meer informatie over je produkten en diensten.

Oh, en als titel voor je nieuwsbrief gebruik je natuurlijk weer die pakkende titel die je had verzonnen! :))

Bonus tip:

Installeer google analytics als je dat nog niet hebt gedaan. Het is heel leuk om de bezoekersaantallen op je website naar boven te zien schieten nadat je je blogpromotie hebt gedaan!

 

Nu ben ik benieuwd. Heb jij nog een tip voor meer blog-rendement? Wat doe jij om je blog extra onder de aandacht te brengen? Deel je tip hieronder zodat we daar allemaal van kunnen leren. Ik vind het altijd leuk om van je te horen. 

2 Comments

  1. Ha Marjolein, ik pas jouw 1,2,3-tje zeker toe. Fijne bevestiging om dat in jouw blog te lezen 🙂 Een aanvullende tip: plaats meerdere berichtjes met je blog op de social media kanalen van je keuze. Dus niet 1x een bericht, maar meerdere keren verspreid over de week op verschillende tijdstippen. Zo wordt je bereik veel groter, want niet iedereen zit op hetzelfde moment op social media. Groet, Jantine.

    • Dank je Jantine. Ja, dat is zeker een goed idee!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *