De weg naar betere content: marketing trends 2017

Posted by on 12-01-2017 in Blog | 7 comments

Heb je ook weleens het gevoel dat je met je marketing achter de feiten aan loopt? Dat nieuwe technieken elkaar wel erg snel opvolgen?

Er is iets nieuws uitgevonden. Je duikt erin. Maakt het je eigen. En soms werkt het. Een tijdje.

Maar na het zoveelste nieuwe social media kanaal en lezen over weer een nieuwe marketingtechniek (die natuurlijk nog beter, mooier en sneller resultaat geeft dan eerdere technieken) Wordt het … best vermoeiend.

Je vraagt je af: Waar haal ik de tijd vandaan om dit allemaal toe te passen? En hoe kan ik nog opvallen in dit online oerwoud zonder er zelf in te verdwalen?

Het lijkt onmogelijk, maar dat is het niet. Je moet vooral het overzicht terugkrijgen.
Door de bomen het bos oerwoud zien. Als het ware.

Waar moet je het komend jaar tijd aan besteden?

 

Laten we kijken naar een aantal marketing trends voor 2017.


1.Mobile first oftewel: een mobiel vriendelijke website

Je potentiële klanten wachten niet tot ze thuis zijn om een website te bezoeken. Steeds meer mensen gaan het internet op via hun telefoon. Deze trend is al een tijdje gaande. Mensen willen nu antwoord op hun vragen. Ze willen tijdens een gesprek je site erbij kunnen pakken. Onderweg artikelen kunnen lezen.

Tip: Hoe jouw website gezien wordt op een telefoonschermpje is dus belangrijk. Als je website nog niet mobiel vriendelijk is dan is dit beslist één van de eerste dingen om te regelen dit jaar.


2. Gesproken mobiele zoekopdrachten

In 2016 waren 20% van alle mobiele zoekopdrachten op Google al gesproken zoekopdrachten. Op dit moment gaan gesproken zoekopdrachten vooral nog over zaken die mensen in het hier en nu willen doen en weten. Denk aan openbaar vervoer routes, het weerbericht, of waar in de buurt een goed restaurant te vinden is. Als deze trend zich doorzet –en daar lijkt het wel op, want de mens is een gemaksdier– dan gaat het zoeken naar “ingewikkelde” producten en diensten straks ook via gesproken zoekopdrachten.

Tip: Maak een FAQ pagina op je website. Welke vragen krijg je vaak? Geef op elke vraag een kort duidelijk antwoord. Op die manier help je de vindbaarheid van je site voor gesproken zoekopdrachten.


3. Kunstmatige intelligentie

Google is er om mensen zo snel mogelijk te voorzien van het meest relevante antwoord op hun vraag. Om nog sneller te worden willen ze zoveel mogelijk met mensen meedenken en maken daarvoor gebruik van kunstmatige intelligentie. Het inzetten van kunstmatige intelligentie is op zich niet nieuw, maar er worden grote sprongen gemaakt in de combinatie van kunstmatige intelligentie en het analyseren van trends in zoekgedrag.

Met een simpel voorbeeld: Vraag je naar het weer en daarna naar een wandelroute. Dan zul je wel willen gaan wandelen, denkt Google, meestal heel terecht. Artikelen die in zo’n geval over het weer, wandelroutes en wandelen in het algemeen gaan, oftewel de juiste context bieden, zullen boven komen drijven.
Schrijf dus veel en maak je niet te druk om losse keywords. Verhalen scoren beduidend beter binnen de algoritmes van de zoekmachines.

Tip: Ga, of blijf vooral bloggen. Bloggen is nog steeds een van de beste marketingtechnieken om in te zetten voor je onderneming. Geef je lezers veel waardevolle informatie dan sla je twee vliegen in één klap: Google gaat van je houden en je potentiële klanten zien dat je expert bent in wat je doet.


4. Social media verschuivingen

De social media zijn niet meer weg te denken. Het zijn geweldige plekken waar jij meer kunt laten zien van jezelf. Wel zijn er verschuivingen. Mensen worden steeds bewuster van wat ze wel en niet de ‘wereld’ willen delen. Als iemand een vraag heeft aan een bedrijf of ondernemer wordt dat steeds minder op algemene tijdlijnen gevraagd. Maar steeds vaker via messenger diensten, zoals die van Facebook, en bijvoorbeeld WhatsApp.

Tip: Geef je klanten of potentiële klanten een plek waar ze een meer diepgaand gesprek met je kunnen aangaan. Denk aan de besloten groepen van Facebook. Of geef bijvoorbeeld duidelijk aan dat ze je wel kunnen WhatsAppen maar dat je niet reageert op Facebook messenger berichten. Zo hou je het overzichtelijk voor jezelf.


5. Google is niet de enige zoekmachine

Naast Google zijn vooral Pinterest en YouTube plekken waar jouw potentiële klanten graag zoeken. Het zijn andere startpunten, maar ze leiden naar hetzelfde mogelijke resultaat: een nadere kennismaking met jou en je onderneming.

Tip: Is jouw doelgroep visueel ingesteld? Of geef jij je doelgroep graag informatie via video? Zorg dat je afbeeldingen en video’s voorzien zijn van goede beschrijvingen, titels en ondertitels. Zo zijn ze beter vindbaar!


6. video

Het zal je zeker niet ontgaan zijn in 2016. Video is hot. En het wordt alleen maar hotter. Zo’n beetje elk social media platform biedt jou tegenwoordig de mogelijkheid om video te delen. Video is een van de beste manieren om je online zichtbaarheid en vindbaarheid te vergroten.

Tip: Elk social media platform heeft haar eigen regels. Heb je een video gemaakt, plaats die dan niet zomaar klakkeloos op alle mogelijke sociale media. Dat gaat tégen je werken. Kies het platform dat bij jou en je doelgroep past. En maak je niet teveel zorgen over hoe je haar zit 😉


7. Hou focus met een duidelijke contentstrategie

We zijn de speelfase wel voorbij. Je komt er niet meer door enkel leuk te zijn en ad hoc te reageren. Laat visie zien, denk lange termijn en neem mensen mee. Jij bepaalt de route!

Tip: werk met een contentkalender. Download hier mijn e-book: In 10 stappen naar jouw optimale content kalender, waarin ik je precies laat zien hoe je gemakkelijk je eigen content kalender maakt en gebruikt.

 

Natuurlijk zijn er nog meer trends. De trends hierboven zijn mijn selectie van de meest relevante en belangrijkste voor kleine ondernemers. 2017 zal ons vast nog veel meer brengen. Ik hou het voor je in de gaten!

 

Welke trend heb jij al ingevoerd? Of welke wil jij dit jaar zeker gaan inzetten voor jouw onderneming? Laat het me hieronder weten in de comments.

Bronnen:
1. Seo in 2017: 5 trends die je niet mag missen
2. Visual content in 2017. Niet klikken, maar kijken.
3. Contentmarketing: De 5 belangrijkste trends in 2017
4. Contentmarketing trends 2017
5. Google says 20 percent of  mobile queries are voice searches
6. 7 Online marketing trends that will dominate 2017

7 Comments

  1. Ik vind die van die FAQ op je website wel een goede. Ik heb dat al wel een tijdje op mijn lijstje staan, maar ga het nu zeker doorvoeren.

    • Leuk te horen Femke. Ik ga hem zelf de komende week ook maken 🙂

  2. Hi Marjolein, lekker overzicht… en heel fijn dat iemand deze trens voor mij in de gaten houd… zoals jij dat doet 😉
    Ik gebruik al deze mogelijkheden… en pas ze minder algemeen toe dan jij ze hier hebt benoemd: namelijk toegespitst op mijn doelgroep – en die volgt namelijk lang niet alle trends, dus ik blijf zelf goed opletten wat mijn doelgroep doet en laat, zeg maar.

    • Dankjewel. Ja, absoluut altijd je doelgroep centraal blijven zetten. De ene doelgroep past nieuwe technieken en trends nu eenmaal sneller toe dan de andere.

  3. hallo Marjolein,

    ik doe mee aan de meeste trends die je beschrijft. Ik ga mijn FAQ nog eens nalezen en, waar nodig, aanpassen.

  4. Hoi Marjolein, mooie inzichten! Die gesproken mobiele zoekopdrachten is een eye-opener voor mij, interessant om meer over te leren. En ook grappig: ik zit zelf op Pinterest, maar heb er nooit over nagedacht om dat ook zakelijk te gaan gebruiken voor mijn eigen bedrijf. Daar ga ik me zeker in verdiepen dit jaar! Groet, Jantine.

  5. Hi Marjolein, heerlijk dat jij de trends in de gaten houdt. Ik maak nog geen gebruik van gesproken mobiele opdrachten. Misschien goed als ik me daar eens in ga verdiepen. Niet dat ik me daar dan meteen op ga storten, maar dan weet ik in elk geval hoe het precies werkt.
    Dank je wel voor de tip!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *