Hoe maak ik converterende content? Deel 1: de voorbereiding

Posted by on 20-01-2017 in Blog | 3 comments

Converteren betekent in marketingland dat je je doelgroep aanzet tot het nemen van actie gericht op een bepaald resultaat.

Bijvoorbeeld:

– inschrijven op je mailinglijst zodat je mailinglist groeit;

– downloaden van je e-book zodat je laat zien dat je expert bent;

– achterlaten van een comment onder je blog zodat je blog beter gevonden en gewaardeerd wordt;

– acties die je doelgroep er toe aanzetten een betalende klant van je te worden.
Allemaal belangrijke resultaten van conversiedoelen.

Maar sommige resultaten hebben tijd nodig

Denk aan het maken van een natuurijsschaatsbaan. Mannen en vrouwen in dikke winterjassen en handschoenen bouwen zo’n ijsbaan laagje voor laagje op. Water opspuiten. Wachten tot het bevroren is. Weer water opspuiten. Het vraagt veel geduld. En weinig slaap. Maar het resultaat is er dan ook naar!

Weinig slaap vragen online marketing en converteren niet van je.

Wel geduld.

En geduld hebben is moeilijk als je omzet nét niet voldoende is. Je hebt ideeën, maar mist budget voor de uitvoering. Je grootste klant belt af, maar je hypotheek loopt door. En de belasting moet ook weer worden betaald.

Je ziet op social media ondernemers allerlei resultaten behalen. Hun mailinglijst groeit. Ze verkopen hun producten. Krijgen hun evenementen vol. Hun diensten krijgen gretig aftrek. Daar wil je naar toe.

Jij kunt dat ook. Het is echt niet moeilijk.

Ik geef je volgende week veel praktische voorbeelden. Maar deze week wil ik het vooral hebben over de voorbereiding die er aan vooraf gaat.

Er is een volgorde der dingen.

Know – Like – Trust

Veel ondernemers slaan deze voorbereidende fase over. Ze maken het zichzelf onnodig moeilijk zo niet onmogelijk.

Stap 1: KNOW

Als mensen je niet kennen kan je ze niet tot actie verleiden. Je eerste doel is dan ook er voor te zorgen dat mensen je leren kennen.

Hoe ziet content met de KNOW factor eruit?

– Deel foto’s en achtergrond info van jezelf en je eventuele team

– Deel kennis die te maken heeft met je product of dienst

– Deel online wat anderen over je hebben gezegd (referenties)

Stap 2: LIKE

Als mensen je niet aardig vinden dan is het ook vrij lastig ze te verleiden. Maar je hoeft niet iedereen te vriend te houden. Sterker nog: Je wilt vooral mensen aantrekken die een klik hebben met jou en waar je voor staat.

Hoe ziet content met de LIKE factor eruit?

– Het is content die vertelt over je missie

– Het is content die vertelt over je visie

– Het is content die vertelt waar jij voor staat

– Het is content die laat zien wie jij bent. Vertel over je hobbies (ben je sportief, kunstzinnig, technisch?).

Stap 3: TRUST

Als mensen het vertrouwen hebben dat je ze werkelijk kunt helpen dan staan ze open voor het nemen van bepaalde acties. Dat vertrouwen bouw je op door consequent te doen wat je zegt, te laten zien wat je kunt en er, ook over een langere periode, te zijn voor mensen.

Hoe ziet content met de TRUST factor eruit:

– Het is content die consequent dezelfde thema’s communiceert

– Het is content die op vaste dagen en tijden langskomt

– Het is content waarmee je jezelf blijft

– Het is content die je lezer of volger heel veel waarde biedt

Werken aan je KNOW, LIKE en TRUST kost tijd. En dus geduld.

NB: Volgende week, in deel 2, ga ik je heel praktisch laten zien hoe jij je KNOW, LIKE en TRUST content kunt gaan vermengen met converterende content. Want hoe langer je onderneemt, hoe meer de verschillende soorten content door elkaar heen zullen gaan lopen.

Werk jij al aan je KNOW, LIKE en TRUST? Welke van deze drie vind jij het makkelijkst? Of het moeilijkst? Vertel het me hieronder in de comments. Ik vind het fijn om van je te horen zodat ik mijn blogs nog beter kan afstemmen op wat jij graag leest. 

3 Comments

  1. Herkenbaar, nu nog meer doen! Ik werk aan alledrie wel een beetje, vooral het stukje Trust moet ik nog flink aan werken, maar dit zit hem ook in het schrijven van content en dan ook nog eens converterende content. Ik houd je in de gaten!

    • Dank voor je reactie Femke. Goed om te horen!

  2. hallo Marjolein, ik ben met mijn praktijk verhuisd, dus ik ben weer opnieuw begonnen met de know-like-trust. Ik blog twee keer per maand. Het is voro mij goed om een aantal blogs in het vooruit te schrijven zodat ik met een vaste regelmaat kan posten.

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *