Instagram: the time is now.

Posted by on 28-02-2017 in Blog | 7 comments

 

Instagram groei

 
Dertig- en veertigplussers zijn Instagram momenteel in grote getale aan het ontdekken. Wil jij beter zichtbaar worden bij je doelgroep? Durf je het aan om op een informele manier een band op te bouwen met je potentiële klanten? Dan is het nu een goed moment om te starten met Instagram.
 

Instagram in een notendop

 
Het heeft nog het meest weg van een fotoalbum. Eentje gevuld met de mooiste en meest inspirerende foto’s, beelden en (korte) video’s. In tegenstelling tot bij bijvoorbeeld Facebook en LinkedIn wordt je niet afgeleid door zij- en bovenbalken, oproepen tot doorklikken of andere drukke knoppen.
 

 Kan ik beter een privé- of een bedrijfsaccount nemen?

 
Voor ondernemers is het handig om een bedrijfsaccount te nemen. Dan kun je de statistieken bekijken en wellicht in de toekomst gaan adverteren. Zelf heb ik een bedrijfsaccount, maar dan wel onder mijn eigen naam; Bij mij lopen privé en zakelijk een beetje in elkaar over. Een bewuste keuze omdat ik dat de fijnste manier van ondernemen vind.
 

 Dat denken in beelden. Hoe doe ik dat?

 
Vraag jezelf af: Welk beeld past het best bij de boodschap die ik op dit moment wil vertellen? Dit kan een foto zijn. Een foto met een korte tekst. Maar ook een tekening, een schilderij of een korte video.
Fotografen, kunstenaars en designers hebben een voorsprong. Die zijn al gewend in beeld te denken. Maar ga er even voor zitten en je zult zien dat ook jij veel kan vertellen via beeld.
 

Herkenning en consistentie

 
Dit zijn belangrijke factoren op Instagram. Creëer daarom een eigen beeldtaal. Een eigen beeldtaal maak je door consistent dezelfde kleuren, hetzelfde lettertype of variaties op inhoudelijk hetzelfde thema te laten terugkeren.
 

Tips voor het maken van een eigen beeldtaal.

 
Ga bijvoorbeeld eens experimenteren met gebruik van de kleuren van je website of je logo. Je foto’s en ander visueel materiaal kun je eenvoudig bewerken in een online programma als Canva. Maar ook op Instagram zelf kun je via de verschillende filters spelen met sfeer en uitstraling.
 

Hashtags

 
Hashtags zijn de manier om gevonden te worden op Instagram. Maak heel simpel je eigen hashtags door iets relevants uit je beeld te benoemen. Engelse woorden klinken vaak hip en zijn handig als je internationaal wil opvallen. Het gebruik van Nederlandse hashtags is beter als je dicht bij je Nederlandse, lokale doelgroep wilt blijven.
 

Hoe lang mag de tekst onder mijn foto zijn?

 
Het is niet mogelijk om met een link door te verwijzen naar bijvoorbeeld je blog. Als je iets wilt vertellen of extra informatie wil meegeven dan doe je dat direct onder je bericht. Ik raad je aan om te variëren en je tekst vooral relevant te houden, maar korter is niet per sé beter. Mensen scrollen makkelijk door als ze enkel je beeld willen zien, maar blijven ook regelmatig langer hangen als ze het grotere verhaal willen lezen.
 

Be social!

 
Dit geldt natuurlijk voor elk social media kanaal. Niet alleen omdat dat zakelijk interessanter is. Maar het maakt je ervaring ook zoveel leuker. En Instagram is per uitstek een kanaal dat geschikt is om nieuwe mensen te leren kennen. Volg terug, deel gul hartjes uit of laat een paar woorden comment achter als iets je raakt.
 

Hoe vaak iets plaatsen op Instagram?

 
Eens per dag iets plaatsen is een mooie frequentie. Beter een bijzonder geslaagd beeld dan vier matige. Wil je toch meer delen? Heb je een langer verhaal te vertellen? Gebruik dan Instagram Stories.
 

Wat is Instagram Stories?

 
Vergelijk het met een diavoorstelling. Bovenaan in je scherm, naast je profielfoto staan de stories die de mensen die jij volgt met je willen delen. En door op je profielfoto te klikken kan je zelf ook stories delen.
Instagram stories is ideaal voor een blik achter de schermen. Het blijft maar 24 uur staan dus is vooral gericht op de korte termijn.

Ik hoop dat ik je heb geïnspireerd om iets, of meer, met Instagram te gaan doen. Wil je zien hoe ik het op mijn Instagram account aanpak? Leuk als je een kijkje neemt.
 
Ik heb in dit blog een paar van de belangrijkste punten voor je aangestipt maar er is natuurlijk altijd meer te vertellen.

 

Heb jij nog een Instagram vraag waar je graag antwoord op wil? Stel hem hieronder in de comments zodat ik je vraag kan beantwoorden. Daar kunnen we allemaal van leren! 

7 Comments

  1. Hallo Marjolein,

    dank voor deze blog. Ik ben een absolute beginner op Instagram. Mijn schoonzoon heeft net een account voor mij aangemaakt. Ik heb dus wel veel vragen.
    Om maar zo wat te noemen: kies je voor een persoonlijke account OF voor een zakelijke account, of kun je deze accounts allebei hebben?

    En als je gekozen hebt voor een persoonlijke account, kun je er dan van alles van je werk op zetten? Of kun je het later omzetten in een zakelijke account?

    Hartelijke groet, Anneke

    • Hi Anneke. Dank voor je vraag. Een persoonlijk account kun je altijd later nog omzetten naar een bedrijfsaccount. Je zou dus even rustig wat kunnen experimenteren en het dan op een later moment wat “officiëler” maken. Je kunt natuurlijk ook twee accounts nemen. Dat heeft zowel voor- als nadelen. Een voordeel is dat je per account heel dicht op je thema kunt blijven. Een nadeel is dat je er dan twee moet vullen. Kost dus meer tijd en denkwerk. Ik raad aan te beginnen met eentje.

  2. Leuke blog over Instagram. Handig voor mensen, die er nog niet bekend mee zijn.

    • Dank voor je reactie Aafke!

  3. Leuke openingszin… en deze vijftigplusser heeft Instagram ook al ontdekt voor mijn blogs. Mijn vraag aan jou is hoe ik ontdek (snel en eenvoudig) wat de populairste hashtags zijn voor zakelijke blogs op Instagram?

    • Goeie vraag! Brainstorm een aantal relevante hashtags voor je zelf. Ga vervolgens op het vergrootglas icoontje in Instagram staan en typ de hashtag in. Je ziet dan hoe vaak deze al is gebruikt. Bovendien geeft Instagram dan nog een lijstje hashtags mee voor andere hashtags die met jouw onderwerp te maken zouden kunnen hebben. Maar let op: de meest populaire hashtag is niet altijd het gunstigst om te gebruiken. Voor de hashtag #blog krijg je miljoenen hits, maar verdwijn je dus in de massa. #zakelijkbloggen geeft maar 3 meldingen. Daar zou jij heel mooi je stempel kunnen zetten. Misschien krijg je wel steeds meer bijval als je die hashtag vaak inzet. Net als bij bloggen zelf geldt: blijf goed bij je eigen niche!

Leave a Reply

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *